Charlie Chaplin: The Essanay Films Volume 3

20,00 kr.

Charlie Chaplin: The Essanay Films (1915)

A WOMAN
Manuskript og instruktion: Charles Chaplin
Med: Charlie Chaplin, Edna Purviance, Charles lnsley,
Martha Golden, Margie Reiger, Billy Armstrong og Leo White
Udsendt 12. juli, 1915 

THE BANK
Manuskript og instruktion: Charles Chaplin
Med: Charlie Chaplin, Edna Purviance, Carl Stockdale,
Billy Armstrong og Leo White
Udsendt 9. august, 1915 

SHANGHAIED
Manuskript og instruktion: Charles Chaplin
Med: Charlie Chaplin. Edna Purviance, Wesie; Ruggies. John Rand,
Billy Armstrong, Paddy McGuire. Leo White og Fred Godwins
Udsendt 4. oktober, 1915 

A NIGHT AT THE SHOW
Manuskript og instruktion: Charles Chaplin
Med: Charlie Chaplin. Edna Purviance, Dee Lampton, Leo White. May White,
Bud Jamison, James T. Kelly, John Rand og Paddy McGuire
Udsendt 29. november. 1915 

Efter at have optrådt og turneret over hele verden med Fred Karnos English Music Hall trup, begyndte Chaplins filmkarriere i 1914, hvor han medvirkede i en- og tospolers komedier hos Mack Sennetts Keystone Film Corporation. Keystone var helt fremme indenfor filmkomedie, og Sennett har tjent en formue på at producere falde-på-halen lavkomiske kortfilm. Keystones spontane opfindelser og raske leveringsplan var med til at give Chaplin et intensivkursus i produktion af filmkomedier. Ved at tilpasse Karnos brede lav-pantomimer til Keystones sprudende tegnefilmslignende kvalitet, begyndte Chaplin at forstå dynamikken i skuespillerkunsten og vigtigheden af at skabe en identificerende og sympatiserende karakter.

Chaplins år hos Essanay tillod ham yderligere at finpudse hans "Little Tramp"-karakter (den komiske lille vagabond). Hos Keystone var han blevet eneforfatter, instruktor og stjerne. Men hos Essanay blev hans særstatus endnu mere udtalt. Han fik nu et stadigt voksende antal medskuespillere. Mens Keystones leve-ringsplan var vanvittig hurtig - mere eller mindre en ny film hver uge - var Essanay-planen godt nok også hurtig, men til gengæld var udfaldet kun halvt så vigtigt. På trods af skænderier med Essanays produk-tionschefer og adskillige geografiske flytninger (fra Chicago til Niles, Californien og til sidst tilbage til Los Angeles) kan man opleve en bemærkelsesværdig kontinuitet og udvikling. Filmenes romantiske og sympa-tiske kvaliteter blev dybere. I nogle tilfælde blev historierne mere detaljerede. Sågar social bevidsthed duk-kede op i disse film. Da han sugede D. W. Griffiths arbejde til sig, blev han også en dygtigere filmmager.

Almindeligvis betragtes Essanay-perioden som den altafgorende i Chaplins karriere. hvor han lavede sine forste fyldige mesterværker. THE BANK og THE TRAMP er blandt hans bedste kortfilm, mens andre, som f.eks. THE CHAMPION, A WOMAN og WORK er sublimt sjove. lavkomiske klassikere.

Ved at se disse film i den rækkefolge de blev lavet. kan man se de endelige udviklingstrin i Chaplins store personlighed pa lærredet. The Little Tramp, som man ser dukke frem i disse film, bliver til det fascinerende, indviklede, og dog tilsyneladende simple ikon, som stadig forbliver den mest identificerende og elskede figur i biografens historie. 


Lagerinformation: F 212
Antal
1
Tilføj til kurv