Bodil Vindere 2010-2021


2010

Ved Bodil 2010 var den mandlige hovedrolle i denne film, Lasse Rimmer, aftenens yderst veloplagte vært. Godt hjulpet af dj Djuna Barnes samt Tina Dickow, mens Adrian Hughes i Smagsdommerne Special forhørte tre filmkritikere om kvaliteterne i Triers animationsfilm ‘Rejsen til Squashland’.

Bodil 2010 var i det hele taget et gennembrud for animation, idet Bedste amerikanske og ikke-amerikanske film gik til Pixars forunderlige ’Op’ og israelske ’Waltz With Bashir’, der bruge animationen til at dokumentere den israelske hærs rolle i den etniske udrensning i Libanon.

De hvidklædte Bodil-damer dansede heksedans omkring ’Antichrist’. Bodil for bedste film, bedste mandlige og kvindelige hovedrolle, fotografprisen samt årets Sær-Bodil blev sendt i retning af Lars von Triers sataniske mesterværk. Der var takketaler på video fra hovedrolleindehaverne Charlotte Gainsbourg og Willem Dafoe, mens instruktøren meget passende lod sin kone modtage statuetten for den film, som er blevet anklaget for at være kvindefjendsk.

At det ikke ligefrem er et sundt parforhold, der skildres i ’Antichrist’, er indiskutabelt, og det er åbenbart noget, kritikerne i Filmmedarbejderforeningen kan relatere til. I hvert fald blev endnu et usundt parforhold hyldet. I Ole Bornedals ’Fri os fra det onde’ optræder Jens Andersen og Pernille Vallentin som stymperen Lars og hans kæreste, der uden at kny tager mod blå mærker som tegn på hans kærlighed. For det samspil modtog parret Bodil for bedste mandlige og kvindelige birolle.

I et år, hvor dansk dokumentar stod bedre end nogensinde tidligere overrakte den tredobbelte Bodil-vinder Anders Østergaard årets Bodil til Anders Riis-Hansen for dokumentarfilmen ’Blekingegadebanden’.

Årets Sær-Bodil gik til lyddesigneren Kristian Eidnes Andersen for arbejdet med ’Antichrist’, mens Æres-Bodil gik til initiativtagerne til den alternative filmskole Super16, der har fostret en række af årtiets store talenter. Carsten Myllerup, Linda Krogsøe Holmberg tog imod prisen sammen med enken efter nyligt afdøde Jens Mikkelsen.

Efter pris-uddelingen og visning af Lone Scherfigs ’An Education’ var alle Bodil-gæsterne inviteret til en drink på det nærliggende Library Bar, hvor der blev festet grundigt igennem.


Kommitens Begrundelser: Læs mere Klik Her

Bedste mandlige hovedrolle:
Willem Dafoe (Antichrist)
Bedste kvindelige hovedrolle:
Charlotte Gainsbourg (Antichrist)
Bedste mandlige birolle:
Jens Andersen (Fri os fra det onde)
Bedste kvindelige birolle:
Pernille Vallentin (Fri os fra det onde)

Bedste danske film:
Antichrist (Inst: Lars von Trier)
Bedste dokumentarfilm:
Blekingegade-banden (Anders Riis-Hansen)
Bedste amerikanske film:
Op (Pete Docter)
Bedste ikke-amerikanske film:
Waltz With Bashir (Ari Folman)

Bedste fotografering:
Anthony Dod Mantle (Antichrist)
Sær-Bodil:
lyddesigner Kristian Eidnes Andersen (Antichrist)
Æres-Bodil:
Carsten Myllerup, Linda Krogsøe Holmberg og Jens Mikkelsen for at tage initiativ til den alternative filmskole Super16


2011

Den 64. Bodiluddeling viste en slanket og forynget udgave af den efterhånden aldrende dame, der ligesom de seneste år røbede smag for barske dramaer, som giver deres hovedpersoner en mildt sagt ublid medfart.

Filmmedarbejderforeningens ny formand, Jacob Wendt Jensen, bød velkommen i nye, mere intime rammer i Bremen Teatret ved at minde om, at i år er der virkelig noget at feste for og klappe af i dansk film. Herfra overtog Ditte Hansen og Louise Mieritz værtsrollen med skarpe sketches, der spiddede filmbranchen, filmkritikerne og med hjælp fra Casper Christensen og Frank Hvam gav et syrligt hip til søskende-jalousien mellem de filmpriser, som dele af branchen gerne ser indgå i et registreret partnerskab.

Bodil 2011 rummede et sjældent stjerneskud i form af den debuterende manuskriptforfatter Tobias Lindholm, der med sine to første manuskripter, til henholdsvis fængselsfilmen ’R’ og Thomas Vinterbergs ’Submarino’, har leveret replikker til hele seks af årets Bodil-nominerede skuespillere.

Årets Æres-Bodil udløste flere stående bifald til Henning Moritzen, der i mere end halvtreds år har forgyldt dansk film og bevæget sig fra ungdommens lette poetiske energi til en voksende tyngde og psykologisk dybde foldet ud i inspireret samarbejde med en ny generation af danske instruktører og skuespillere.

Undervejs optrådte det kritikerroste syvmands-band, Cody, med deres fuldakustiske Americana-sange. Aftenen sluttede med forpremiere på Pernille Fischer Christensens ’En familie’, der med Lene Maria Christensen og Jesper Christensen i de centrale roller allerede har høstet roser på filmfestivalen i Berlin.


Kommitens Begrundelser: Læs mere Klik Her

Bedste mandlige hovedrolle:
Pilou Asbæk (R)
Bedste kvindelige hovedrolle:
Trine Dyrholm (Hævnen)
Bedste mandlige birolle:
Kurt Ravn (Smukke Mennesker)
Bedste kvindelige birolle:
Patricia Schumann (Submarino)

Bedste film:
R (Michael Noer & Tobias Lindholm)
Bedste dokumentarfilm:
Armadillo (Janus Metz)
Bedste amerikanske film:
A Single Man (Tom Ford)
Bedste ikke-amerikanske film:
Det Hvide Bånd (Michael Haneke)

Bedste fotograf:
Lars Skree (Armadillo)
Sær-Bodil:
Tobias Lindholm for manuskripter til R og Submarino
Æres-Bodil:
Henning Moritzen

2012

Det var igen de to festlige værtinder, Ditte Hansen og Louise Mieritz, som førte an i løjerne, da Filmmedarbejderforeningen afholdt deres årlige prisuddeling for 65. gang ved et spektakulært show på Bremen i København. ’Dirch’ og ’Melancholia’ førte an i prisregnen, men ’SuperClásico’ og ’En familie’ kunne også gå hjem med en Bodilstatuette

Martin Zandvliets portrætfilm af den danske film- og teaterdarling Dirch Passer vandt to Bodilstatuetter ved dette års prisuddeling; Bedste Mandlige Hovedrolle og Bedste Mandlige Birolle. Lars von Trier og ’Melancholia’ modtog prisen for Årets Bedste Film og hans nye fotograf Manuel Alberto Claro fulgte trop og modtog prisen som Årets Bedste Fotograf. Men også ’En Familie’ og ’SuperClásico’ kunne gå hjem med en Bodilstatuette hver for henholdsvis Bedste Kvindelige Hovedrolle og Bedste Kvindelige Birolle. Christian Sønderby Jepsen modtog prisen for Bedste dokumentar for ’Testamentet’.

To nye priser uddelt for første gang. Bodilprisen 2012 bød også på uddelingen af to nye priser. Den nystiftede scenografpris Henning Bah’s Prisen, der i år gik til Charlotte Bay Garnov og Peter Grant. De to scenografer har skabt universet i filmen ’Dirch’.

Og med 31 % af de samlede publikumsstemmer kunne ’Dirch’ også gå hjem med Blockbusters Publikumspris, som de vandt foran filmene ’Klovn The Movie’, ’Alle for Én’ og ’Hævnen’, der alle var med i opløbet.


Kommitens Begrundelser: Læs mere Klik Her

Bedste mandlige hovedrolle:
Nikolaj Lie Kaas (Dirch)
Bedste kvindelige hovedrolle:
Lene Maria Christensen (En familie)
Bedste mandlige birolle:
Lars Ranthe (Dirch)
Bedste kvindelige birolle:
Paprika Steen (SuperClásico)

Bedste danske film:
Melancholia (Lars von Trier)
Bedste dokumentarfilm:
Testamentet (Christian Sønderby Jepsen)
Bedste amerikanske film:
Winter’s Bone (Debra Granik)
Bedste ikke-amerikanske film:
Nader & Simin (Asghar Farhadi)

Bedste fotograf:
Manuel Alberto Claro (Melancholia og Frit Fald)
Sær-bodil:
Jes Graversen (Jes Graversen)
Æres-bodil:
Ghita Nørby
Henning Bahs-prisen:
Charlotte Bay Garnov og Peter Grant
Blockbusters Publikumspris:
Dirch (Martin Pieter Zandvliet)

2013

Årets Bodilpriser blev uddelt for 66. gang ved et stort show på Bremen Teater i København anført af aftenens vært Mikael Bertelsen.

I år 2013 blev de eftertragtede priser ikke erobret af én film frem for andre, men blev derimod fordelt ud over en bred vifte af de nominerede. Bent Fabricius-Bjerre modtog årets Æres Bodil og blev hyldet med en surprise-optræden af Søs Fenger, der fremførte sangen ’Ligeglad’ fra filmen ’Jeg er sku’ min egen’, som blot er en ud af næste 100 film som Bent Fabricius-Bjerre har skrevet musik til.


Kommitens Begrundelser: Læs mere Klik Her

Bedste mandlige hovedrolle:
Mikkel Boe Følsgaard (En kongelig affære)
Bedste kvindelige hovedrolle:
Sara Hjort Ditlevsen (Undskyld jeg forstyrrer )
Bedste mandlige birolle:
Tommy Kenter (Marie Krøyer)
Bedste kvindelige birolle:
Frederikke Dahl Hansen (You and me forever)

Bedste film:
Kapringen (Tobias Lindholm)
Bedste dokumentarfilm:
Putin’s Kiss (Lise Birk Pedersen)
Bedste amerikanske film:
Martha Marcy May Marlene (Sean Durkin)
Bedste ikke-amerikanske film:
Amour (Michael Haneke)

Bedste fotograf:
Rasmus Videbæk (En kongelig affære)
Sær-Bodil:
The Act of Killing (Joshua Oppenheimer)
Æres-Bodil:
Bent Fabricius Bjerre for hans mange præstationer i en lang karriere.
Henning Bahs Pris:
Niels Sejer for En kongelig affære
VIASAT FILM Publikumsprisen:
Hvidstengruppen (Anne-Grethe Bjarup Riis)

2014

Årets Bodilpriser blev lørdag 1. februar uddelt for 67. gang ved et stort show på Bremen Teater i København anført af aftenens vært Troels Lyby. Den helt store vinder blev Thomas Vinterbergs internationale kæmpesucces ‘Jagten’, som løb med hele fire Bodil-priser.

Årets Sær-Bodil gik til filmfestivalen CPH:DOX, som gang på gang formår at præsentere et vidtfavnende og udfordrende filmrepertoire. Derudover fik Jesper Langberg overrakt den fornemme Æres-Bodil for sin enestående karriere i dansk film og sin evne til at efterlade et personligt fingeraftryk på sine filmroller – store som små.


Kommitens Begrundelser: Læs mere Klik Her

Bedste mandlige hovedrolle:
Mads Mikkelsen (Jagten)
Bedste kvindelige hovedrolle:
Charlotte Gainsbourg (Nymphomaniac)
Bedste mandlige birolle:
Roland Møller (Nordvest)
Bedste kvindelige birolle:
Susse Wold (Jagten)

Bedste danske film:
Jagten (Thomas Vinterberg)
Bedste dokumentarfilm:
Ai Wei Wei – The Fake Case (Andreas Johnsens)
Bedste amerikanske film:
Hushpuppy (Benh Zeitlin)
Bedste ikke-amerikanske film:
Adéles Liv (Abdellatif Kechiche)

Bedste fotograf:
Charlotte Bruus Christensen (Jagten)
Sær-Bodil:
CPH:DOX (Tine Fischers)
Æres-Bodil:
Jesper Langberg for sin lange karriere og store fingeraftryk på dansk film.
Henning Bahs Prisen:
Rasmus Thjellesen (Kvinden i Buret)

2015

Årets Bodilpriser blev uddelt for 68. gang ved et stort show på Bremen Teater i København anført af aftenens vært Troels Lyby. Den helt store vinder blev Bille Augusts familiedrama ’Stille Hjerte’, der løb med hele fire priser, deriblandt den nye pris Årets Filmmanuskript.

Søren Balles debutfilm ’Klumpfisken’ modtog både prisen for Bedste mandlige hovedrolle og Bedste kvindelige birolle. Ghita Nørby overrakte årets Æres-Bodil til Viggo Mortensen, der modtog prisen for sin lange og inspirerende karriere og fordi han har medvirket til at knytte et bånd mellem Danmark og den internationale filmverden.


Kommitens Begrundelser: Læs mere Klik Her

Bedste mandlige hovedrolle:
Henrik Birch (Klumpfisken)
Bedste kvindelige hovedrolle:
Danica Curcic (Stille Hjerte)
Bedste mandlige birolle:
Pilou Asbæk (Stille Hjerte)
Bedste kvindelige birolle:
Susanne Storm (Klumpfisken)

Bedste danske film:
Stille Hjerte (Bille August)
Bedste dokumentarfilm:
The Look of Silence (Joshua Oppenheimers)
Bedste amerikanske film:
Boyhood (Richard Linklater)
Bedste ikke-amerikanske film:
Force Majeure (Ruben Östlund)

Bedste fotograf:
Niels Thastum (Når Dyrene Drømmer)
Sær-Bodil:
Molly Malene Stensgaard
Æres-Bodil:
Viggo Mortensen
Henning Bahs Prisen:
Rie Lykke (Kapgang)
Årets Filmmanuskript:
Christian Torpe (Stille Hjerte)

2016

Værtinden Ellen Hillingsø styrede slagets gang på et gallastemt Bremen Teater i København, hvorfra Danske Filmkritikere for 69. gang hyldede filmbranchen med et smukt show, støttet af hovedsponsoren C More.

I år kunne filmentusiaster landet over også glæde sig ekstra meget, for Bodilprisen blev landsdækkende, da uddelingen af Bodilprisen for første gang kunne ses live i biografer landet over takket være et samarbejde med Nordea Fonden.

Det nervepirrende drama Under sandet blev aftenenes store vinder med tre Bodilstatuetter. Der var både statuetter i kategorierne bedste danske film, bedste mandlige hovedrolle og bedste mandlige birolle til den smukt iscenesatte og ubærlige fortælling om minerydning på vestkysten i sommeren 1945.

Danskfødte Anna Karina modtog på scenen en Æresbodil for sit virke i international film fra den franske nybølge og fremefter. Bodilprisen for bedste dokumentarfilm gik til koldkrigsgyseren The Man Who Saved the World instrueret af Peter Anthony.


Kommitens Begrundelser: Læs mere Klik Her

Bedste mandlige hovedrolle:
Roland Møller (Under Sandet)
Bedste kvindelige hovedrolle:
Mille Lehfeldt (Lang Historie Kort)
Bedste mandlige birolle:
Louis Hoffman (Under Sandet)
Bedste kvindelige birolle:
Trine Pallesen (Nøgle, Hus, Spejl)

Bedste danske film:
Under sandet instrueret af Martin Zandvliet
Bedste ikke-amerikanske film:
Mommy instrueret af Xavier Dolan
Bedste amerikanske film:
Birdman instrueret af Alejandro Gonzalez Iñárritu

Bedste fotograf:
Magnus Nordenhof Jønck (Nøgle, Hus, Spejl) (Krigen)
Bedste dokumentarfilm:
The Man Who Saved the World instrueret af Peter Anthony
Særbodil:
Peter Albrechtsen
Æresbodil:
Anna Karina
Henning Bahs-prisen:
Mia Stensgaard (Mænd og Høns)
Bedste manuskript:
May el-Toukhy og Maren Louise Käehne for Lang historie kort

2017

VELKOMMEN TIL BODILPRISEN 2017

Som det sikkert ikke er gået mange af de tilstedeværendes næse forbi, så fylder Bodil-prisen 70 år i år. Tak fordi I vil være med til at fejre det her i Konservatoriets flotte koncertsal.

Ebbe Sadolins smukke statuette blev for første gang uddelt i april 1948. Eller det vil sige, at den var ikke helt klar endnu, så Johan Jacobsen for ”Soldaten og Jenny” og skuespillere som Poul Reichhardt og Ib Schønberg måtte vente med at få den i hænderne til senere samme år.

Til at begynde med var der otte priskategorier. I dag har vi tolv. Historisk set har Danske Filmkritikere – eller Filmmedarbejderforeningen som vi tidligere hed –forbeholdt sig ret til kun at uddele statuetter, når vi havde lyst. Når film og præstationer var gode nok. For eksempel sprang man over prisen for Bedste kvindelige hovedrolle hele ti gange op gennem 1960’erne, 1970’erne og 1980’erne, mens prisen for Bedste kvindelige birolle kun blev uddelt en enkelt gang i både 1950’erne og 1960’erne og prisen for Bedste mandlige birolle kun fire gange i de to samme årtier.

I 1985 ramte vi bunden, hvor der slet ikke blev uddelt Bodil-statuetter i nogle af de fire skuespiller-kategorier. Kun Lars von Trier vandt en Bodil for ”Forbrydelsens element”. En fintælling viser, at der når i aften er omme, vil være uddelt 559 statuetter siden 1948. Og i øvrigt velkommen i klubben til manuskriptforfatterne, der for første gang i år får en Bodil i deres helt egen kategori.

Selv om det er bedre tider for dansk film i dag – der produceres simpelthen rundt regnet dobbelt så mange film som i de gode gamle dage og de er typisk af bedre kvalitet – hedder det sig stadig i foreningen, at en Bodil-nominering kun kan komme på tale, hvis præstationen er ekstraordinær i forhold til det, som vi ellers kender de forskellige skuespillere og instruktører før. Det er altså en ære i sig selv at være nomineret, så tillykke til alle Jer, der er kommet som nominerede – men som også går hjem som nominerede.

Med venlig hilsen
Jacob Wendt Jensen
Formand for Danske Filmkritikere

I Danske Filmkritikere er vi i øjeblikket er 48 medlemmer. Vi er en blanding af filmanmeldere og filmjournalister og vi er tilknyttet følgende medier:

Avisen.dk, Berlingske, Børsen, cinemazone.dk, CPHCulture, Dagbladenes Bureau, Dagbladet Arbejderen, Danmarks Radio, Ekstra Bladet, EKKO, filmz.dk, Information, Jyllands-Posten, Politiken, Radio 24syv, Soundvenue, Søndagsavisen, metroxpress, TV 2 og Weekendavisen.


Kommitens Begrundelser: Læs mere Klik Her

Bedste mandlige hovedrolle:
Søren Malling for Forældre
Bedste kvindelige hovedrolle:
Trine Dyrholm for Kollektivet
Bedste mandlige birolle:
Lars Mikkelsen for Der kommer en dag
Bedste kvindelige birolle:
Victoria Carmen Sonne for I blodet

Bedste danske film:
I Blodet instrueret af Rasmus Heisterberg
Bedste ikke-amerikanske film:
Maren Ade for Toni Erdmann
Bedste amerikanske film:
Alejandro G. Iñárritu for The Revenant

Bedste fotograf:
Maria von Hausswolff for Forældre
Bedste dokumentarfilm:
Obaidah Zytoon & Andreas Dalsgaard for The War Show
Særbodil: Christina Rosendahl
Æresbodil: Henning Jensen
Henning Bahs-prisen:
Jette Lehmann for Forældre
Bedste filmmanuskript:
Forældre
Streamingprisen:
Flaskepost fra P instrueret af Hans Petter Moland og nomineret af Viaplay


2018

VELKOMMEN TIL BODILPRISEN 2018

Vi har meget at fejre i aften.

Danske Filmkritikere uddeler Bodilprisen for 71. gang, Danmarks vigtigste filmpris, som vi selv helt ublufærdigt kalder den. Det er os en stor fornøjelse, at vi i aften kan hylde filmkunstnere i alle afskygninger, kreative og passionerede filmskabere, der hver dag sætter barren højt og presser sig selv og os som publikum. Og det er ikke så lidt, der sker i disse tider.

I sammenligning med de andre nordiske lande har dansk film meget længe været den succesfulde og ofte også den anarkistiske elev i klassen, der har klaret sig godt på hjemmemarkedet såvel som i det store udland. Det forhindrer os naturligvis ikke i at vende et kritisk blik mod egen navle – kan dansk film blive ved med at forny sig, sparke døre ind til nye kreative rum og skubbe grænserne for kunsten?

Ser vi på årets filmhøst fra 2017, så må svaret være ja. Der er blevet slået sprækker i vanetænkningen, det pibler frem med nyt talent og nyt formsprog. Nye stemmer bryder ind i korsangen. Vi elsker den nye flerstemmighed.

Danske Filmkritikere er også en forening bestående af mange forskellige stemmer. Vi er 50 medlemmer i dag, der hver især anmelder, hylder og revser, debatterer, skriver om og – ikke mindst – elsker film. I aften taler vi dog med én røst.

Vi er et mangearmet fællesskab, der på daglig basis sætter alt ind på at bevare og udvikle den originale, reflekterede og fagligt funderede filmkritik og formidling, fordi dialogen med de enkelte filmværker er en livsvigtig del af filmens fødekæde.

Bodilprisen fremstår som en historisk rettesnor for den danske filmkanon, og den er med sine 71 år på bagen den ypperste manifestation af, hvor vigtigt det er, at vi i Danmark har en kontinuerlig og stærk gruppe af dedikerede filmanmeldere tilknyttet de danske medier.

Vi vil blive ved med at løfte de gode film og præstationer frem i lyset. For dem er der heldigvis mange af. Som sagt, vi har meget at fejre i aften.

Med venlig hilsen
Nanna Frank Rasmussen
Formand for Danske Filmkritikere

I Danske Filmkritikere er vi i øjeblikket 50 medlemmer. Vi er en blanding af filmanmeldere og filmjournalister og vi er tilknyttet følgende medier:

Avisen.dk, Berlingske, Børsen, CinemaZone, CPHCulture, Dagbladenes Bureau, Dagbladet Arbejderen, Danmarks Radio, Ekstra Bladet, Filmmagasinet Ekko, Filmz, Information, Kristeligt Dagblad, Morgenavisen Jyllands-Posten, Politiken, Soundvenue, metroxpress, TV 2 og Weekendavisen.


Kommitens Begrundelser: Læs mere Klik Her

Bedste mandlige hovedrolle:
Dejan Cukic for Fantasten
Bedste kvindelige hovedrolle:
Amanda Collin for En frygtelig kvinde
Bedste mandlige birolle:
Søren Malling for Den bedste mand
Bedste kvindelige birolle:
Julie Christiansen for Mens vi lever

Bedste danske film:
Vinterbrødre af Hlynur Pálmason
Bedste ikke-amerikanske film:
The Square af Ruben Östlund
Bedste amerikanske film:
La La Land af Damien Chazelle

Bedste fotograf:
Maria von Hausswolff for Vinterbrødre
Bedste dokumentar:
Last Men in Aleppo af Firas Fayyad
Bedste manuskript:
Adam August og Fenar Ahmad for Underverden
Sær-Bodil:
The Animation Workshop, Copenhagen Bombay og VOID – International Animation Film Festival
Æres-Bodil:
Lone Scherfig
Henning Bahs-prisen:
Thomas Bremer og Nikolaj Danielsen for QEDA
Blockbuster Streamingprisen:
Underverden af Fenar Ahmad


2019

Hvor i kroppen skal det kilde, for at vi synes, en film er god? Er det understellet, der skal gå i salsaselvsving, eller er det de øverste etager, der skal begynde at skråne af tusinde tankers indtog? I Danske Filmkritikere kaster vi os hellere ud i hjernegymnastik end i mavefornemmelsernes dans, når vi skal debattere og bedømme film. Men hele huset må gerne ryste, vi byder velkommen på alle etager, og vi ved ikke noget bedre, end når film sparker døre ind til nye rum.

I 2018 blev vi præsenteret for en vild buket af både velkendte formularer og nye genrevrid. Erfarne filmkunstnere og spritnye talenter har givet deres bud på, hvad dansk film er for en størrelse, hvad dansk film kan, vil og tør. Og det er heldigvis mange forskellige ting. For tænk, hvor kedelig og ensrettet vores verden ville blive, hvis dansk film kun bestod af opbyggelige hyldester til livet. Det ækle, det ukendte, det overraskende, det frække, det tragiske, det tåkrummende, det provokerende og det grænsesøgende har en uvurderlig plads i filmkunsten sammen med det smukke, glædelige og håbefulde. For kvalitet er ikke bare én ting, vækker ikke bare én følelse og bliver ikke skabt af ét køn, én aldersgruppe. Det er årets filmhøst fra 2018 heldigvis et eksempel på.

Faktisk bød 2018 på så mange kvalitetstunge film, at flere af dem, der sikkert på forhånd ansås som nærmest selvskrevne kritikerdarlings, ikke blev nomineret til Bedste film. Den pragmatiske grund er, at der kun er plads til fem film i kategorien. Og det er faktisk noget, der burde få det til at risle frydefuldt ned ad ryggen på alle os, der elsker dansk film: At der er så meget godt at vælge imellem, at selv sværvægtere bliver udeladt. Men det kan også være tegn på, at kvalitet hele tiden er til diskussion. At intet bare er godt, fordi man bliver kildet det samme sted som altid.

Der er dog én ting, vi i Danske Filmkritikere gerne vil have, bliver som det plejer. Og det er, at Bodilprisuddelingen bliver en stor og lystig fejring af dansk film. Rigtig god aften!

Med venlig hilsen
Nanna Frank Rasmussen
Formand for Danske Filmkritikere

I Danske Filmkritikere er vi i øjeblikket 47 medlemmer. Vi er en blanding af filmanmeldere og filmjournalister og vi er tilknyttet følgende medier:

Avisen.dk, Berlingske, Børsen, CinemaZone, CPHCulture, Dagbladenes Bureau, Danmarks Radio, Ekstra Bladet, Filmmagasinet Ekko, Filmz, Information,
Kristeligt Dagblad, Morgenavisen Jyllands-Posten, Politiken, Soundvenue, metroxpress, TV 2 og Weekendavisen.


Kommitens Begrundelser: Læs mere Klik Her

Bedste mandlige hovedrolle:
Jakob Cedergren (Den Skyldige)
Bedste kvindelige hovedrolle:
Victoria Carmen Sonne (Holiday)
Bedste mandlige birolle:
Lai Yde Holgaard (Holiday)
Bedste kvindelige birolle:
Katrine Greis-Rosenthal (Lykke-Per)

Bedste film:
Holiday instrueret af Isabella Eklöf
Bedste ikke-amerikanske:
Roma instrueret af Alfonso Cuarón
Bedste amerikanske:
The Florida Project instrueret af Sean S. Baker
Bedste dokumentar:
Olegs Krig – en barndom i krigens skygge instrueret af Simon Lereng Wilmont

Bedste fotograf:
Nadim Carlsen (Holiday)
Bedste manuskript:
Jakob Weis for Den tid på året
Æres-Bodil:
Arne Bro
Sær-Bodil:
Henrik Thøgersen
Henning Bahs Prisen:
Simone Grau Roney (The House That Jack Built)
Blockbuster Talentprisen:
Gustav Möller

2020

Velkommen til Bodilfesten og den 73. uddeling af Danmarks smukkeste filmpris.

”Kan de da for pokker ikke sætte tempoet ned?” Sådan tænker man uvægerligt, første gang man hører fængselskoret i De frivillige halse gennem salmer og højskolesange i et hysterisk tempo. Før man har set sig om, sætter man så alligevel grinende pris på den forpustede og forvirrende afvikling af sangskatten. Det er nemlig morsomt at udfordre traditioner og forventninger. Nogle gange er der ovenikøbet mening med galskaben, andre gange er det øjenåbnende, når noget lyder mærkeligt, og af og til er det grimme faktisk temmelig smukt.

Det har netop været emblematisk for dansk film anno 2019, at
vi ikke har fået lov til at hvile selvtilfreds i vores forestillinger om, hvad den gode film er for en størrelse.

Mange lider sikkert af den vrangforestilling, at vi filmkritikere sjældent har svært ved at finde noget at brokke os over, men i 2019 gjorde alle I, der står bag dansk film, det ualmindeligt svært for os at bevare det dårlige humør særligt længe ad gangen. Se bare på det brede udvalg af film, der er nomineret i år. I birollekategorierne er der hele otte film repræsenteret. Debutanter og garvede kræfter står ryg mod ryg, når vi anmeldere bliver begejstrede. 2019 har også været året, hvor det blev understreget, hvor vigtigt det er, at der er plads til både at følge eksperimenter og faste formler til dørs i dansk film. Mangfoldigheden er vigtig på flere niveauer og dækker over flere ting. Men en ting er sikkert: Der skal kæmpes for den, når den politiske interesse i filmens verden nogle gange kan synes at begrænse sig til at diktere størrelsen på hjemlige markedsandele.

Med andre ord: Lad være med at sætte tempoet ned. Heller ikke selvom det er den første reaktion, I får på jeres hæsblæsende skaberkraft. I 2019 behøvede vi i Danske Filmkritikere slet ikke at løbe efter de gode filmoplevelser, de kom af sig selv. Men I skal alligevel have tak for, at I tvinger os til at snøre de mentale løbesko og følge trop, når I insisterer på at tage os med ud på helt nye ruter i filmens verden.

Rigtig god aften!

Med venlig hilsen
Nanna Frank Rasmussen
Formand for Danske Filmkritikere

Danske Filmkritikere består i øjeblikket af 47 filmanmeldere
og filmjournalister. Vi er tilknyttet følgende medier:

Berlingske, B.T., Børsen, Cinemadsen.dk, CinemaZone, CPHCulture, Dagbladenes Bureau, DR, Ekstra Bladet, Filmmagasinet Ekko, Filmz, Information, Kristeligt Dagblad, Morgenavisen Jyllands-Posten, Politiken, Soundvenue, TV 2 og Weekendavisen.


Kommitens Begrundelser: Læs mere Klik Her

Bedste mandlige hovedrolle:
Jesper Christensen for Før Frosten
Bedste kvindelige hovedrolle:
Trine Dyrholm for Dronningen
Bedste mandlige birolle:
Gustav Lindh for Dronningen
Bedste kvindelige birolle:
Sofie Torp for Ser du månen, Daniel

Bedste film:
Dronningen instrueret af May el-Toukhy
Bedste ikke-amerikanske:
Parasite instrueret af Bong Joon-hos
Bedste amerikanske:
Marriage Story instrueret af Noah Baumbach
Bedste dokumentar:
Q’s Barbershop instrueret af Emil Langballe

Bedste fotograf:
Jasper Spanning for Dronningen
Bedste manuskript:
Frelle Petersen for Onkel
Æres-Bodil:
Michael Wikke og Steen Rasmussen
Sær-Bodil:
Stumfilm.dk
Henning Bahs Prisen:
Josephine Farsø for Harpiks
Arbejdernes Landsbank Talentprisen:
Instruktør Ulaa Salim for Danmarks Sønner

2021

Annika Aakjær er vært for Bodilprisen 2021

Lørdag den 20. marts 2021 hylder Danske Filmkritikere traditionen tro filmårets flotteste præstationer ved Danmarks ældste filmpris, Bodilprisen, der igen i år afholdes på Folketeatret i København. Årets vært er den 38-årige sangskriver Annika Aakjær, mens Arbejdernes Landsbank for andet år i træk er hovedsponsor for Bodilprisen.

Tak til
Beskrivelser og Lister er venligst lånt af Danske Filmkritikere.
Danske Filmkritikere er en forening for de danske dagblades fast tilknyttede filmanmeldere
og filmskribenter. Foreningen har siden 1948 stået for den årlige uddeling af Bodilprisen
samt afholdelse af den tilhørende Bodilfest.

Danske Filmkritikere tæller i dag omkring 50 medlemmer.

Læs meget med om Bodilprisen på deres fantastiske hjemmeside