Bodil Vindere 2000-2009


2000

Efter et godt dansk filmår var hele fem titler nomineret til årets film.

Nicolas Winding Refns ’Bleeder’, Morten Henriksens ’Magnetisørens femte vinter’, Lotte Svendsens ’Bornholms stemme’ og Søren Kragh-Jacobsens Sølvbjørn-vinder fra Berlin, ’Mifunes sidste sang’, måtte dog alle se sig overhalet af årets helt store kritiker- og publikumsfavorit: ’Den eneste ene’. Mere end 800.000 havde i årets løb set Susanne Biers populære vinder, der også løb med priserne for bedste kvindelige hoved- og birolle til hhv. Sidse Babett Knudsen og Paprika Steen. På herresiden fik Henrik Lykkegaard Bodil for sin hovedrolle i ’Bornholms stemme’, mens Jesper Asholt endnu engang blev prist for sin indsats i ’Mifunes sidste sang’. Der var en velfortjent æresbodil til dansk films uforlignelige Marguerite Viby, der modtog sin første Bodil nogensinde til stående ovationer i det fyldte og feststemte Imperial. Årets internationale priser gik til David Lynch for ’The Straight Story’ og spanske Pedro Almodovar for ’Alt om min mor’.

Bedste mandlige hovedrolle:
Henrik Lykkegaard (Bornholms stemme)
Bedste kvindelige hovedrolle:
Sidse Babett Knudsen (Den eneste ene)
Bedste mandlige birolle:
Jesper Asholt (Mifunes sidste sang)
Bedste kvindelige birolle:
Paprika Steen (Den eneste ene)

Bedste danske film:
Den eneste ene af Susanne Bier
Bedste europæiske film:
Alt om min mor af Pedro Almodovar
Bedste ikke-europæiske film:
The Straight Story af David Lynch

Æres-Bodil:
Marguerite Viby (skuespiller)


2001

Endnu et stort dansk filmår blev behørigt fejret i Imperial.

Lars von Trier havde – endelig – vundet De Gyldne Palmer i Cannes for musicalen ’Dancer in the Dark’, og Lone Scherfigs dogmefilm ’Italiensk for begyndere’ høstede en Sølvbjørn i Berlin (2001). Men det var en tredje filmopmuntring, der løb med æren denne aften: Per Flys lille, socialrealistiske ’Bænken’. Jesper Christensen fik karrierens tredje Bodil for sin eminente hovedrollepræstaion som drankeren Kaj i Flys film, og der var også Bodil til ’Bænken’s Nicolaj Kopernikus for Bedste mandlige birolle. På spindesiden gik Bedste hovedrolle til islandske Björk for den stormomsuste rolle som Selma i ’Dancer in the Dark’, mens Bedste birolle overraskende, men meget populært, tilfaldt en bevæget Lene Tiemroth for aftenens anden alkoholikerrolle – denne gang i ’Italiensk for begyndere’, som mere end 800.000 danskere havde været inde at se.

Aftenens største og gladeste vindere var dog nok producenttrioen Peter Aalbæk Jensen, Ib Tardini og Vibeke Windeløv fra Zentropa, der havde stået bag alle aftenens vinderfilm. De tre blev tillige hyldet med en æresbodil for deres og Zentropas store betydning for dansk films udvikling op gennem 90’erne. Bedste amerikanske film blev Sam Mendes Oscarsluger fra året før ’American Beauty’, og Bedste ikke-amerikanske blev, lidet overraskende, Ang Lees taiwanesiske verdenshit ’Tiger på spring, drage i skjul’.

Bedste mandlige hovedrolle:
Jesper Christensen (Bænken)
Bedste kvindelige hovedrolle:
Björk (Dancer in the Dark)
Bedste mandlige birolle:
Nicolaj Kopernikus (Bænken)
Bedste kvindelige birolle:
Lene Tiemroth (Italiensk for begyndere)

Bedste danske film:
Bænken af Per Fly
Bedste amerikanske film:
American Beauty af Sam Mendes
Bedste ikke-amerikanske film:
Tiger på spring, drage i skjul af Ang Lee

Æres-Bodil:
Peter Aalbæk Jensen, Ib Tardini og Vibeke Windeløv (Zentropa)

2002

Kommercielt blev 2001 et jubelår for dansk film. Billetsalget til danske film steg fra godt 2 millioner i 2000 til imponerende 3.714.000. Hver tredje film, der blev løst billet til i 2001 var dansk!

Kvalitativt var det dog et år lidt over middel, mente Filmmedarbejderforeningen, der således kun havde fundet to værdige kandidater til såvel Bedste mandlige- som kvindelige birolle. Hos de fagre blev det Susanne Juhasz, der løb med statuetten for sin jyske præstation i Gert Fredholms ’At klappe med én hånd’, mens Tommy Kenter blev belønnet for sin overgearede skurkerolle i Niels Arden Oplevs ’Fukssvansen’. Noget usædvanligt var der en dokumentarfilm blandt kandidaterne til Bedste film, Phie Ambos og Sami Saifs ’Family’. Vinderen blev dog Ole Christian Madsens dogmefilm ’En kærlighedshistorie’, foran ’Family’, ’At klappe med én hånd’, Åke Sandgrens dogmeudspil ’Et rigtigt menneske’ og Bille Augusts ’En sang for Martin’. Bedste kvindelige hovedrolle gik til Stine Stengade for ’En kærlighedshistorie’, mens Jens Okking kunne indtræde i den lille eksklusive klub af tredobbelte Bodilvindere, da han blev belønnet for ’At klappe med én hånd’.

Og så havde årets Bodilfest i øvrigt både ægte stjernestøv og en flig af skandale. Det første leveret af svenske Roy Andersson, der var mødt op for at få Bodil for Bedste ikke-amerikanske film, og ikke mindst af Lauren Bacall, der kom fra filmoptagelser med Lars von Trier for at overrække prisen for Bedste danske film. Det sidste af Tommy Kenter, der i formodet glædesrus smed sig på Bodilkagen.

Bedste mandlige hovedrolle:
Jens Okking (At klappe med én hånd)
Bedste kvindelige hovedrolle:
Stine Stengade (En kærlighedshistorie)
Bedste mandlige birolle:
Tommy Kenter (Fukssvansen)
Bedste kvindelige birolle:
Susanne Juhasz (At klappe med én hånd)

Bedste danske film:
En kærlighedshistorie af Ole Christian Madsen
Bedste amerikanske film:
Ringenes herre af Peter Jackson
Bedste ikke-amerikanske film:
Sange fra anden sal af Roy Andersson

Sær-Bodil:
Morten Piil og Peter Schepelern for deres mangeårige bidrag til dansk filmlitteratur

2003

2002 blev endnu et år med mange gode danske film – og publikum til dem. Godt 3,4 millioner tilskuere løste billet til dansk film i 2002. Det var lidt færre end året før, men til gengæld var de i år mere jævnt fordelt på de 21 premierefilm

6 af filmne havde fundet nåde for filmmedarbejdernes kritiske blik, og det mest overraskende var vel nok, at Ole Bornedals stort opslåede ’Jeg er Dina’ kun fik én nominering – tilfaldende Marie Bonnevie som Bedste hovedrolle. Men var årets prisfest lidt fattigt på overraskelser, så var den rig på rekorder: Paprika Steen løb med Bodil for såvel Bedste hovedrolle som Bedste biroller, henholdsvis for Jesper W. Nielsens ’Okay’ og Susanne Biers ’Elsker dig for evigt’. Det havde ingen præsteret siden Karin Nellemose i 1949. Hos mændene fik Nikolaj Lie Kaas en Bodil for sin birolle i ’Elsker dig for evigt’. Dermed kunne Kaas sætte hele tre Bodilstatuetter på kollegiehylden, endnu inden han rundede de 30 år. Det havde ingen præsteret før.

Bemærkelsesværdigt og historisk var det også, at tre af årets fem kandidater til Bedste film var instrueret af kvinder. Udover Biers ’Elsker dig for evigt’ var det Anette K. Olesens ’Små ulykker’ og Lone Scherfigs engelsksprogede ’Wilbur begår selvmord’ der var oppe mod Nils Malmros’ ’At kende sandheden’ og Jesper W. Nielsens ’Okay’.

Bedste mandlige hovedrolle:
Jens Albinus (At kende sandheden)
Bedste kvindelige hovedrolle:
Paprika Steen (Okay)
Bedste mandlige birolle:
Nikolaj Lie Kaas (Elsker dig for evigt)
Bedste kvindelige birolle:
Paprika Steen (Elsker dig for evigt)

Bedste danske film:
Elsker dig for evigt af Susanne Bier
Bedste amerikanske film:
Mulholland Dr. af David Lynch
Bedste ikke-amerikanske film:
Tal til hende af Pedro Almodovar

Sær-Bodil:
Kim Fupz Aakeson, Anders Thomas Jensen og Mogens Rukow for manuskriptarbejde


2004

Årets Bodilfest i Imperial begyndte med et mindre uheld i form af en strømafbrydelse, og et stor held i aftenens vært, Michael Carøe, der med sit lounge-orkester fyldte ventetiden festligt ud

Fest var der også over aftenens priser. I et stærkt felt gik prisen for årets bedste film til Lars von Triers ’Dogville’ foran årets mest sete film, Per Flys ’Arven’, og tre debutanter: Jannik Johansens ’Rembrandt’, Christoffer Boes ’Reconstruction’ og Anders Gustafssons ’Bagland’. Dermed blev Lars von Trier den første instruktør i Bodils historie, der har høstet fem af den allerfineste pris for bedste film. Trier var dog ikke selv mødt frem for at modtage hæderen, måske fordi han havde ventet at den gik til Per Fly som i år 2001, hvor Flys ’Arven’ vandt foran Triers ’Dancer in the Dark’. ’Arven’ blev dog også behørigt prist med Bodil for bedste mandlige hovedrolle til Ulrich Thomsen og for bedste mandlige birolle til Peter Steen.

Som et resultat af dansk films mange internationale co-produktioner var både amerikanske John Turturro, svenske Stellan Skarsgård, norske Maria Bonnevie, amerikanske Nicole Kidman, svenske Lisa Werlinder og skotske Bronagh Gallagher blandt årets nominerede skuespillere. De to sidstnævnte var til stede i salen, men måtte se Bodilpriserne for bedste kvindelige hoved- og birolle gå til hhv. Birthe Neumann og Ditte Gråbøl fra Morten Arnfreds ’Lykkevej’.

Bedste amerikanske film blev overraskende nok en dokumentarfilm, Michael Moores ’Bowling for Columbine’ – foran bl.a. tredje del af Peter Jacksons ’Ringenes Herre’ – mens Tyskland med Wolfgang Beckers ’Good Bye, Lenin!’ som bedste ikke-amerikanske film indkasserede sin første Bodil siden 1980.

Bedste mandlige hovedrolle:
Ulrich Thomsen (Arven)
Bedtse kvindelige hovedrolle:
Birthe Neumann (Lykkevej)
Bedtse mandlige birolle:
Peter Steen (Arven)
Bedste kvindelige birolle:
Ditte Gråbøl (Lykkevej)

Bedste danske film:
Dogville af Lars von Trier
Bedtse amerikanske film:
Bowling for Columbine af Michael Moore
Bedste ikke-amerikanske film:
Good Bye, Lenin! af Wolfgang Becker

Æres-Bodil:
Anders Refn for sin indsats som instruktør, instruktøassistent, klipper mm.
Kodak og Nordisk Postproductions Fotografpris:
Anthony Dod Mantle

2005

2004 bød på 19 danske spillefilm. Fem færre end året før, men det forhindrede ikke billetsalget i nok engang at runde de 3,1 millioner. Måske ikke helt på niveau med jubelåret 2002 (med 3,7 mil.), men stadig et imponerende resultat, hvor hver fjerde indløste biografbillet gik til en hjemlig produktion.

Kun Frankrig kunne i Europa bryste sig af et flottere hjemmemarked. Hele ti af filmene – vistnok en rekord i Bodils historie – havde fundet nåde for anmeldernes dom og opnået en Bodilnominering, blandt disse animationsfilmen ’Terkel i knibe’.

Terkel måtte dog gå tomhåndet hjem sammen med Paprika Steens ’Lad de små børn…’, Simon Stahos ’Dag og Nat’, Erik Clausens ’Villa Paranoia’, Hella Joofs ’Oh Happy Day’ og årets største danske filmsatsning, Charlotte Sachs Bostrups helaftensfilmatisering af ’Familien Gregersen’. Bodil for Bedste film gik til årets mest sete af slagsen, Nikolaj Arcels ’Kongekabale’. Bedste kvindelige hovedrolle fik den danske Hollywoodstjerne Connie Nielsen, for sin første hjemlige optræden i Susanne Biers ’Brødre’ og så fik Mads Mikkelsen endelig efter flere års nomineringer en Bodil for sin kraftfulde præstation i Nicolas Winding Refns ’Pusher II’. Michael Carøe var nok engang succesfuld vært i Imperial, hvor Filmmedarbejder Foreningen også kunne uddele en nyindstiftet Dokumentarfilms-Bodil til Anders Østergaard for Hergé-portrættet ’Tintin et moi’.

Bedste mandlige hovedrolle:
Mads Mikkelsen (Pusher II)
Bedste kvindelige hovedrolle:
Connie Nielsen (Brødre)
Bedste mandlige birolle:
Søren Pilmark (Kongekabale)
Bedste kvindelige birolle:
Trine Dyrholm (Forbrydelser)

Bedste danske film:
Kongekabale af Nikolaj Arcel
Bedste dokumentarfilm:
Tintin et moi af Anders Østergaard
Bedste amerikanske film:
Lost in Translation af Sofia Coppola
Bedste ikke-amerikanske film:
Se på mig af Agnès Jaoui

Æres-Bodil:
Janus Billeskov Jansen for sin indsats som klipper gennem flere årtier og som klippekonsulent for en række nye instruktører og filmklippere
Nordisk Film Lab og Kodaks Fotografpris:
Morten Søborg


2006

Filmåret 2005 var på mange måder rekordernes år. Året bød på hele 28 danske titler, hvilket var medvirkende til, at 2005 med godt 3,9 millioner solgte billetter blev et rekordår. Godt hjulpet af årets mest sete film, ’Far til fire – gir aldrig op’, der blev set af nær en halv million i biografen.

Bedste film blev ’Drabet’, der afrundede Per Flys klasse-trilogi. ’Drabet’ gav desuden Bodil for den mandlige hovedrolle til Jesper Christensen og den kvindelige birolle til Charlotte Fich. Imponerende i betragtning af, at året var et bredt felt med hele 11 nominerede film, faktisk endnu en rekord. Flest nomineringer, hele fire gik til Ole Christian Madsens ’Nordkraft’. De øvrige tre nominerede i kategorien bedste film var Anders Thomas Jensens ’Adams æbler’, Lars von Triers ’Manderlay’ og Jannik Johansens ’Mørke’. Trine Dyrholm fik sin tredje Bodil for hovedrollen i ’Fluerne på væggen’, mens Nicolas Bro var mandlige birolle i ’Voksne mennesker’.

For første gang uddeltes en Bodil til bedste fotograf: Manuel Alberto Claro, der stod for billedsiden i ‘Voksne mennesker’ og ellers har forskønnet samtlige Christoffer Boes film, senest ’Allegro’.

David Cronenbergs ’A History of Violence’ med Viggo Mortensen i hovedrollen modtog Bodil som bedste amerikanske film, mens Oliver Hirschbiegels ’Der Untergang’ ikke blot var en overraskende publikumstræffer i biografen, men også modtog Bodil som årets bedste ikke-amerikanske film.

Bedste mandlige hovedrolle:
Jesper Christensen (Drabet)
Bedste kvindelige hovedrolle:
Trine Dyrholm (Fluerne på væggen)
Bedste mandlige birolle:
Nicolas Bro (Voksne mennesker)
Beste kvindelige birolle:
Charlotte Fich (Drabet)

Bedste danske film:
Drabet af Per Fly
Bedste amerikanske film:
A History of Violence af David Cronenberg
Bedste ikke-amerikanske film:
Der Untergang af Oliver Hirschbiegel

Bedste fotograf:
Manuel Alberto Claro
Æres-Bodil:
Kim Foss for hans arbejde med NatFilm-Festivalen
Æres-Bodil:
Andreas Steinmann for hans arbejde med NatFilm-Festivalen

2007

Formand for Filmmedarbejdernes forening, Kim Skotte, bød velkommen til Bodils 60 års jubilæum i Imperial

Som værter gav Casper Christensen og Mia Lyhne perfekt rollerne som garvet showmand og kejtet hjælper og ledte publikum gennem deres alternative version af historiske Bodil-vindere med et underfundigt bud på, hvordan yngre skuespillerinder kan gøre sig fortjent til en Bodil. En mindeværdig aften, der for første gang i en årrække blev fejret uden tv-transmission.

Med 3,13 millioner billetter 2006 publikumsmæssigt et solidt filmår, hvor den mest sete af årets 22 spillefilm med 406.290 solgte billetter var Niels Arden Oplevs opgør med sorteskolen i ’Drømmen’. Lars von Triers ’Direktøren for det hele’ blev lunkent modtaget af kritikerne og stort set ignoreret af det danske publikum. Internationalt bemærkede man til gengæld Pernille Fischer Christensens lavbudget-film ’En soap’. Den første spillefilm fra Filminstituttets nyindstiftede Talentstøtteordning modtog en Sølvbjørn i Berlin.

I kategorien bedste film fik ’En soap’ og ’Drømmen’ selskab af ’Efter brylluppet’, ’Prag’ og ’Råzone’, og disse fem film dominerede også nomineringerne i skuespillerkategorierne, hvor i alt ti film var nomineret. Pernille Fischer Christensens spillefilmsdebut modtog hæderen som årets bedste film, mens Christian E. Christiansens ’Råzone’ kunne pege på en ny tendens. Den var en af tre spillefilm produceret uden om Filminstituttet. Som den eneste af disse fik den medvind hos kritikerne, et større publikum (109.611) i tale og hele tre Bodil-nomineringer.

Bedste hovedroller gav deja vu, da modtagerne også var på scenen året før. For hovedrollen i ’En soap’ modtog Trine Dyrholm for tredje år i træk en Bodil. Sammen med Ghita Nørby er hun dermed eneste skuespillerinde, der har modtaget fire Bodil-priser. Årets anden genganger var Nicolas Bro, der modtog sin Bodil for at spille Nicolas Bro i Christoffer Boes ’Offscreen’. En rolle som næppe andre af de nominerede kunne have gjort bedre. Bedste mandlige birolle stod Bent Mejding for i ’Drømmen’, mens bedste kvindelige birolle i ’Efter brylluppet’ gik til Stine Fischer Christensen, der ligesom storesøsteren var spillefilmsdebutant. Æresbodil og stående ovationer tilfaldt Helle Virkner.

Bodil for bedste fotografering gik til den uhyre alsidige Jørgen Johansson, som med ’Prag’ fortsatte sit mangeårige samarbejde med Ole Christian Madsen. Anders Østergaards ’Gasolin’’ blev bedste dokumentarfilm. Årets internationale priser gik til Alejandro González Iñárritus ’Babel’ og Florian Henckel von Donnersmarcks ’De andres liv’.

Kommitens Begrundelser: Læs mere Klik Her

Bedste mandlige hovedrolle:
Nicolas Bro (Offscreen)
Bedste kvindelige hovedrolle:
Trine Dyrholm (En Soap)
Bedste mandlige birolle:
Bent Mejding (Drømmen)
Bedste kvindelige birolle:
Stine Fischer Christensen (Efter brylluppet)

Bedste danske film:
En Soap af Pernille Fischer Christensen
Bedste amerikanske film:
Babel af Alejandro González Iñárritu
Bedtse ikke-amerikanske film:
De andres liv af Florian Henckel von Donnersmarck
Bedste dokumentarfilm:
Gasolin’ af Anders Østergaard

Bedste fotograf:
Jørgen Johansson
Æres-Bodil:
Helle Virkner


2008

Den 61. Bodil-uddeling blev indledt af Filmmedarbejderforeningens nyslåede formand Henrik Uth Jensen. Derefter overtog skuespillerne Louise Mieritz og Ditte Hansen veloplagt værtsansvaret med skarpe bemærkninger mellem priserne og de musikalske indslag. Stjerneskuddet Ane Trolle fortolkede Glemmer du, og freestylerapperen Per Vers gav sit eget improviserede bud på året på film

Publikums interesse for dansk film stagnerede i filmåret 2007, hvor lidt over tre millioner indløste billet til dansk film. Hver tiende biografgænger foretrak Niels Nørløvs ‘Anja og Viktor – brændende kærlighed’ blandt årets 24 danske premierer, men også nye film af Erik Clausen og Ole Bornedal markerede sig stærkt hos publikum. Ingen af disse var dog at finde blandt de fire nominerede som årets bedste danske film, hvor Susanne Bier overrakte statuetten til Peter Schønau Fog for ‘Kunsten at græde i kor’.

Det skabte dønninger i salen, medierne og den danske filmverden, da Peter Schønau Fog efter et langt bifald i sin takketale sendte et stort uadresseret ‘Fuck you’ til dem, der havde været ydet ham modstand og gjort filmatiseringen af Erling Jepsens roman til en fem år lang pinefuld proces. Nogle af årets store dramaer havde tydeligvis ikke fundet vej til det store lærred.

‘Kunsten at græde i kor’ vandt foran den politiske mockumentar ‘AFR’, ungdomsfilmen ‘Fighter’ og thrilleren ‘Hvid nat’. I de øvrige kategorier var yderligere otte film nomineret, hvilket tyder på et usædvanligt bredt filmår. Desuden uddeltes den nystiftede Sær-Bodil til 3D-effektfirmaet Ghost Digital Production House for deres arbejde på filmen ‘De fortabte sjæles ø’. Hvor Æres-Bodil’en fremover reserveres indsatser over en længere periode, belønner Sær-Bodil’en de aktuelle indsatser, som ikke kan tilgodeses i øvrige kategorier.


Kommitens Begrundelser: Læs mere Klik Her

Bedste mandlige hovedrolle:
Jesper Asholt (Kunsten at græde i kor)
Bedste kvindelige hovedrolle:
Noomi Rapace (Daisy Diamond)
Bedste mandlige birolle:
Morten Grunwald (Hvid nat)
Bedste kvindelige birolle:
Charlotte Fich (Kærlighed på film)

Bedste danske film:
Kunsten at græde i kor af Peter Schønau Fog
Bedste dokumentarfilm:
The Monastery: Mr. Vig and the Nun af Pernille Rose Grønkjær
Bedste amerikanske film:
Letters from Iwo Jima af Clint Eastwood
Bedste ikke-amerikanske film:
El laberinto del fauno af Guillermo del Toro

Bedste fotograf:
Dan Laustsen
Sær-Bodil:
Ghost Digital Production House for effekterne til filmen ‘De fortabte sjæles ø’
Æres-Bodil:
Ib Monty, Marguerite Engberg og Niels Jensen

2009

Standupkomikeren Lasse Rimmer førte med fire guldøl, rappe præsentationer og skarpe monologer et fyldt Imperial igennem den 62. Bodil prisuddeling.

Til Bodiluddelingen fortolkede jazzsangerinden Sinne Eeg bl.a. og meget passende ’Hvorfor er lykken så lunefuld’, mens prisoverrækkelsen sluttede med visning af den otte-dobbelte Oscar-vinder ‘Slumdog Millionaire – drengen der havde svar på alt’.

 Filmåret 2008 var på mange måder et rekordår. 30 spillefilm – deriblandt tre dokumentarer – nåede de danske biografer og blev set af næsten 4,3 millioner danskere. De to mest sete film danske film i 2008 stod for en fjerdedel af billetsalget. 667.000 så ‘Flammen & Citronen’, mens 449.000 indløste billet til Rasmus Heides ‘Blå mænd’; en af de hele ni film produceret helt uden støtte fra Det Danske Filminstitut.

Bodil-nomineringerne fordelte sig på elleve af disse 30 film med fem nomineringer til ‘Frygtelig lykkelig’, fire nomineringer til ‘To verdener’ og tre nomineringer til Kristian Levrings ‘Den du frygter’. I kategorien for Bedste danske film var ‘Flammen & Citronen’ selvskreven sammen med ‘Lille soldat’, ‘To verdener’ og Omar Shargawis debutfilm ‘Gå med fred Jamil’. Prisen gik dog til Henrik Ruben Genz for Erling Jepsen-filmatiseringen ‘Frygtelig lykkelig’. Den blev overrakt af Peter Schønau Fog, der sidste år vandt sin Bodil for sin Jepsen-filmatisering ‘Kunsten at græde i kor’.

Værten opfordrede på forhånd prismodtagerne til at lægge al beskedenhed fra sig. For hver takketale, der blev indledt med et ‘Det var fandeme på tide’ eller lignende, bundede han en af sine elleve guldøl. Det blev til fire guldøl sponsoreret af Kim Bodnia, Sarah Boberg, Jakob Cedergren og Henrik Ruben Genz. Aftenens svenske prisvinder supplerede i stedet på eget initiativ sin statuette med en af Rimmers tørstslukkere.

Blandt i alt 11 nominerede film blev ‘Frygtelig lykkelig’ aftenens store prisvinder med statuetter til Jakob Cedergren, Kim Bodnia og Lene Maria Christensen i tre af skuespiller-kategorierne, mens Bodil for Bedste kvindelige birolle gik til Sarah Boberg fra ‘To verdener’.


Kommitens Begrundelser: Læs mere Klik Her

Bedste mandlige hovedrolle:
Jakob Cedergren (Frygtelig lykkelig)
Bedste kvindelige hovedrolle:
Lene Maria Christensen (Frygtelig lykkelig)
Bedste mandlige birolle:
Kim Bodnia (Frygtelig lykkelig)
Bedste kvindelige birolle:
Sarah Boberg (To verdener)

Bedste danske film:
Frygtelig Lykkelig (Henrik Ruben Genz)
Bedste dokumentarfilm:
Burma VJ: Reporter i et lukket land af Anders Østergaard
Bedste amerikanske film:
There Will Be Blood (Paul Thomas Anderson)
Bedste ikke-amerikanske film:
Lad den rette komme ind (Tomas Alfredson)
Bedste fotograf:
Jørgen Johansson for ‘Flammen & Citronen’ og ‘Frygtelig lykkelig’
Sær-Bodil:
Kåre Bjerkø for filmmusik til ‘Det som ingen ved’, ‘Frygtelig lykkelig’ og ‘Lille soldat’
Æres-Bodil: Jørgen Leth

Tak til
Beskrivelser og Lister er venligst lånt af Danske Filmkritikere.
Danske Filmkritikere er en forening for de danske dagblades fast tilknyttede filmanmeldere
og filmskribenter. Foreningen har siden 1948 stået for den årlige uddeling af Bodilprisen
samt afholdelse af den tilhørende Bodilfest.

Danske Filmkritikere tæller i dag omkring 50 medlemmer.

Læs meget med om Bodilprisen på deres fantastiske hjemmeside