Undskyld jeg forstyrrer
Undskyld jeg forstyrrer (2012)
Instruktør: Henrik Ruben Genz
Handling: "Undskyld jeg forstyrrer" er en skæv kærlighedskomedie om den unge smukke, men forvirrede, Helene, der ifølge sin dominerende mor er kommet til verden som et 'teknisk uheld'. Helenes søgen efter sin ukendte far fører hende til et lille skrantende københavnsk teater. Godt hjulpet af morens hund, som Helene i øvrigt altid har stået i skyggen af, lykkes det hende at komme helt tæt på teaterdirektøren og resten af det hårdt pressede persongalleri. Det bliver en overrumplende rejse, hvor alt vendes op og ned, og hvor Helene ikke nødvendigvis finder det hun søgte, men noget andet - og meget større.
Medvirkende:
- Sara Hjort Ditlevsen som Helene
- Nicolas Bro som Allan
- Søren Østergaard som Morten
- Lotte Andersen som Helenes mor
- Stine Stengade som Beate
- Peter Gantzler som Steen den Store
- Peter Hesse Overgaard som Taxachauffør
- Niels Frederiksen som Taxachauffør
- Maj Kierkensgaard som Sara, 5 år
- Lars Thiesgaard som Butiksbestyrer
- Mads Ole Langelund Larsen som Flaskedreng
- Carsten Kressner som Kunde 1
- Jan Krogh som Kunde 2
- Lin Kun Wu som Kinesisk kok
- Anne Dalsgaard som Kostumier
- Alice Haaber som Teater runner
- Sissal Frisdahl som Mortens assistent
- Lise Mathiesen som Forestillingsleder
- Anders Onsberg som Teaterscenograf
- Daniel Holm som Teaterpedel
HANDLING:
Som barn fik Helene at vide, at hun var et ’teknisk uheld’. Nu er hun 20 år og ved at være voksen, men bliver fortsat holdt under stramt opsyn af sin overbeskyttende mor, der låser hende forsvarligt inde om natten. Al moderens omsorg er forbeholdt hunden Lille Bjørn. Helene drømmer derfor om at undslippe sit fangenskab og finde den far, hun aldrig har kendt. Et nyt og overraskende spor fører hende hen til teaterdirektøren Morten, som hun opsøger på hans konkurstruede teater. Men inden hun når at gøre sig bemærket, har hunden Lille Bjørn endnu engang stjålet opmærksomheden og charmeret både skuespillerne og især Morten, der ser den plettede hund som løsningen på alle hans problemer. Mortens angstplagede manuskriptforfatter Allan er nemlig ramt af skriveblokering, fordi en kronhjort ikke finder sin rette plads i stykket. Nu kan Allan så i stedet forsøge sig med en hund!
Helene
får imidlertid lov til at følge Lille Bjørn på arbejde hver dag, og i
teatersalen finder hun den frihed og den familie, hun altid har drømt om.
Derfor er det også noget af et slag, da Morten pludselig meddeler, at der ikke
længere er brug for Helene. Fremover vil Lille Bjørn blive hentet i taxa.
Helene er igen sat udenfor.
Men
allerede den næste morgen findes Lille Bjørn død i en skraldespand bag teatret,
likvideret af en ukendt gerningsmand m/k, og står teatret i en akut livstruende
situation. Da Helene kan efterligne alle den afdøde hunds bevægelser, tilbydes
hun en ny chance – og overtager rollen som hund!
Dermed
er genvordighederne dog slet ikke forbi. For divaen Beate er ikke på toppen
efter et mislykket selvmordsforsøg, og opfatter snart den nye pige på scenen
som en konkurrent. Samtidig trænger Steen den Store sig på for at vise Helene,
hvorfor han har fået sit tilnavn. Og
nede i kælderen kvæler Allan sin skriveblokering i massive hashtåger.
Morten
kæmper efterhånden desperat mod tiden, døden og opløsningen for at holde sit
synkende teater oven vande og Helene gør hvad hun kan for at hjælpe den mand
der trods alt kunne være hendes egen far. Alt imens gør den tyranniske mor
endnu et morbidt forsøg på at spænde ben for Helenes drømme.
Midt
i dette lystige kaos begynder små spirer af hidtil ukendte og farlige følelser
at bryde frem i Helenes indre, og hun opdager at selv om man er et 'teknisk
uheld' så findes der både kærlighed og håb - også for hende.
INSTRUKTØR HENRIK RUBEN GENZ OM
FILMEN:
Det havde været et godt samarbejde med forfatteren Erling Jepsen på min forrige film Frygtelig Lykkelig. I hans forfatterskab fandtes den særlige tone jeg ledte efter i mit eget arbejde som filmfortæller. Det var derfor oplagt at følge samarbejdet op på hans efterfølgende roman - Biroller.
Først og
fremmest var det bogens komplekse hovedkarakter, Helene, der fascinerede mig.
En ung, irriterende, pinlig og umoden pige – uden redskaber til at danne
sociale relationer - men samtidig en begavet og kompetent pige, for hvem jeg
ønskede det bedste. Hende genkendte jeg i forskellige afskygninger fra det
virkelige liv, men havde ikke set hende på film før.
Der
skulle dog enkelte radikale ændringer til i forhold til oplægget. I Jepsens bog
søger Helene ind på et teater for at opnå anerkendelse og berømmelse, en slags
wannabee-historie, som jeg fandt mindre interessant. Sammen med
manusforfatter Maja Jul Larsen ændrede vi derfor præmissen. I stedet for, at
Helene jagtede berømmelsen, lod vi hende lede efter sin ukendte far. Det gjorde
Helenes projekt mere vedkommende. Og samtidigt minimerede det selve teatrets
betydning – nu var det ikke scenen og spotlyset hun søgte, men sin far og
dermed sin identitet.
Samtidigt
opdigtede vi en tragikomisk mor/datter-symbiose for at puste mere ild til
konflikten og den sorte humor – og dermed havde vi en coming of age-historie,
om hovedkarakterens forvandling fra pige til kvinde.
Titlen
blev også ændret. Den originale titel - Biroller - pegede mest på en
ensemble-film om uforløste skuespillere. Med den nye titel - Undskyld Jeg
Forstyrrer – er ønsket at fokusere på Helenes personlige dilemma, og dermed
pointere den centrale historie om et sårbart og famlende menneske, som endnu
ikke har fundet sig til rette i livet.
Den
største udfordring var derfor også at finde en ung skuespillerinde, der kunne
fylde den altoverskyggende hovedkarakters kompleksitet ud. Jeg var virkelig
bekymret for, om hun overhovedet fandtes. I sagens natur skulle hun være en 20
årig pige, hvilket i sig selv begrænsede potentialet og erfaringsgrundlaget
væsentligt. Castingen afslørede heldigvis, at der var adskillige overraskende
gode emner – og at vi i Sara Hjort fandt et helt unikt talent .
Samtidig
udfordrede jeg trygheden, og dermed kreativiteten, ved at besætte de øvrige
roller med skuespillere jeg aldrig tidligere havde arbejdet med i mine film.
Det var en skræmmende, stor og givende oplevelse at møde og arbejde med Nicolas
Bro, Lotte Andersen, Peter Gantzler, Stine Stengade og Søren Østergaard.
Deres engagement og erfaring har rejst de skrevne karakterer op af det nøgterne
manuskript og givet dem et ”rigtigt” liv.
Sluttelig
har jeg arbejdet med et hold, hvor hver især, trods skrappe økonomiske og
produktionelle begrænsninger, har taget ansvar og bidraget med konstruktive og
overrumplende løsninger, som bibringer filmen dens helt særlige tone.
Det er jeg
taknemmelig over – og stolt af.
Henrik Ruben Genz
PRODUCER THOMAS GAMMELTOFT OM
FILMEN:
Der er noget højest tilfredsstillende og meget udviklende i blivende samarbejder mellem kreative. Sådan har jeg det på mange måder omkring 'Undskyld jeg forstyrrer', der er baseret på Erling Jepsens roman 'Biroller'. Som i 'Frygtelig lykkelig' er det endnu engang samarbejdet mellem Henrik Ruben Genz og Erling Jepsen, som her kommer til udtryk og forhåbentlig kan gentage succesen i en helt anderledes fortælling - men i det samme toneleje.
Ligesom det er et afprøvet makkerpar bag ord og instruktion, føler jeg også, at Genz' og mit samarbejde hele tiden udvikler sig, og at vi udvikler hinanden. Og den oplevelse er virkelig værd at gå efter. Det er nu vores 3. film sammen, og der skal komme mange flere til – forhåbentlig.
'Undskyld jeg forstyrrer' er en sort og fabulerende komedie om en pige, hvis ønske er at finde sin far, for ikke at forblive et 'teknisk uheld'. Men som i stedet finder kærligheden. Den er meget overraskende i sin fortælling og den tør gøre det absurde normalt, som det også var tilfældet i 'Frygtelig lykkelig'.
Samtidig har det været en fantastisk rejse at lave filmen, ikke mindst grundet de skønne skuespillere, som alle har stillet op og spillet for pålydende. Det gælder dem alle uden undtagelse, men her skal specielt fremhæves Søren Østergaard for et vidunderligt come-back som et værre røvhul af en teaterdirektør, Nicolas Bro i rollen som førsteelsker og så endelig Sara Hjort – et nyt stort talent på den danske skuespillerhimmel. Hun er helt fantastisk og spiller i den grad op til de store navne omkring hende.
HOLDET:
FORAN KAMERAET:
Sara
Hjort
Sara Hjort
er værd at holde øje med. Selvom hun kun har haft få roller, har hun allerede
markeret sig som en af de mest spændende unge danske skuespillerinder. Hun
debuterede som 19-årig i Per Flys tv-serie 'Forestillinger', og imponerede i
sin første hovedrolle som Sofie, der bliver genstand for Cyron Melvilles
besættelse i Morten Gieses 'Vanvittig forelsket (2009)'. Hun har siden haft
mindre roller i tv-serien 'Kristian' (2009) og Per Flys 'Kvinden der drømte omen mand' (2010). Rollen som Helene i 'Undskyld jeg forstyrrer' er hendes anden
hovedrolle.
Nicolas
Bro
Nicolas
Bro er en af Danmarks mest benyttede skuespillere, både på landets
teaterscener, tv og film. Han kan spille alt fra dyster psykopat til varmblodig
førsteelsker med lige stor overbevisning, ligesom både dramaet og komedien
falder ham naturligt. Nicolas Bro er uddannet fra Statens Teaterskole i 1998.
Hans første store rolle var som retarderede Otto i tv-serien 'Rejseholdet'.
Efter en række markante biroller i 'De grønne slagtere' (2003), 'Rembrandt'
(2003) og 'Adams æbler' (2005), fik han sin første hovedrolle i thrilleren
'Mørke' (2005). Siden er det blevet til et hav af roller i blandt andet 'Voksne
mennesker' (2005), 'Offscreen' (2006), 'Ovengaden under vandet' (2009),
'Broderskab' (2010) og ’Beast’ (2011). Han medvirkede også i en stor tv-rolle i
'Forbrydelsen II' (2009). Til næste år kan han opleves i Steven Spielbergs ’War
Horse’ (2012).
Søren
Østergaard
Søren
Østergaard er i den danske folkebevidsthed nærmest blevet lig med sjov og
ballade, takket være hans indsats inden for idrætsgrenen 'teatersport', hvor han
i blandt andet 'Hatten passer' har vist, hvad ægte improvisationskunst er og
naturligvis ikke mindst på grund af hans nyfortolkning af cirkus i 'Zirkus
Nemo', der siden 1999 er opstået i nye succesfulde inkarnationer hver sommer.
Han viste dog allerede tidligt i karrieren, at hans talent også rummer mere
alvorlige sider, ikke mindst i Nils Malmros' 'Kærlighedens smerte' fra 1992,
der indbragte ham både en Robert og en Bodil for bedste mandlige hovedrolle.
Hans sidste filmrolle var også i en film af Malmros, 'At kende sandheden' fra
2002. Siden har der været stille om Østergaard på filmfronten, men han kan
fejre et solidt comeback på det store
lærred i rollen som teaterdirektøren i 'Undskyld jeg forstyrrer', hvor han får
lov at kombinere både sine alvorlige og komiske talenter.
Lotte
Andersen
Lotte
Andersen er en af Danmarks mest alsidige scenekunstnere der kan kalde sig både
autodidakt skuespiller, sanger og manuskriptforfatter. Første gang danskerne
fik lov at opleve hendes mørke sensualitet, store humoristiske talent og ditto
stemme var på Dr. Dantes teater i Allerød, hvor hun debutere som bare 20-årig
og fungerede som fast del af teatrets ensemble fra 1984 frem til 2002. Hun
debuterede på film i Ole Bornedals 'Nattevagten' i 1994, og har siden spillet
med i blandt andre 'Okay' (2002), 'Se til venstre, der er en svensker' (2003),
'Solkongen' (2005) og ikke mindst det både varme og humoristiske gospel-drama
'Oh Happy Day' (2006), som hun både skrev manuskript til og spillede
hovedrollen i. Hendes musikalske talenter er ikke kun forbeholdt scenen. Hun
udsendte sidste år CD'en 'Hjemmefra' med egne sange.
Stine
Stengade
Stine
Stengade er uddannet fra Statens Teaterskole i 1998 og har gennem karrieren
vist sit skuespiltalent på både teater, tv og film. Udover hendes åbenlyse
skønhed og store udstråling har hun en indre uro, der allerede kom til udtryk i
hendes gennembrud som den kvindelige hovedrolle i Ole Christian Madsens
tv-serie 'Edderkoppen' fra 2000, og siden i ikke mindst 'En kærlighedshistorie',
også af Ole Christian Madsen, der blandt andet indbragte hende en Robert og en
Bodil. Hun har siden medvirket i medvirket i yderligere to af Ole Christian
Madsens film; 'Prag' (2006) og 'Flammen og Citronen' (2008). Derudover har hun
blandt andet spillet med i 'Spillets regler' (2008), 'Den du frygter'
(2008), 'Vølvens forbandelse' (2009) og 'Værelse 304' (2011). På tv har
hun blandt andet medvirket i serierne 'Sommer' (2008), 'Borgen' (2010) og 'Den som dræber' (2011), samt spillet en hovedrolle i den prestigefyldte engelske
tv-serie 'Above Suspicion: Deadly Intent' (2010).
Peter
Gantzler
Peter
Gantzler har for længst bevist sit store talent for både at spille maskuline og
mere kejtede bløde og skæve roller på både teaterscenen, tv og film. Han er
uddannet fra Statens Teaterskole i 1990 og fik sit store folkelige gennembrud
som den meget maskuline taxachauffør Mike i tv-serien 'Taxa' fra 1997. Tre år
senere viste han blødere sider af sit talent som den kejtede bejler Jørgen
Mortensen i Lone Scherfigs dogme-succes 'Italiensk for begyndere', som blandt
andet indbragte ham en Robert. Siden har vi blandt andet kunnet nyde ham i 'At
klappe med en hånd' (2001), 'Min søsters børn' (2001, 2002 og 2004), 'Dommeren'
(2005), 'Direktøren for det hele' (2006), 'Hjemve' (2007), 'Spillets regler'
(2008) og 'Smukke mennesker' (2010). Peter Gantzler debuterede desuden som
filminstruktør i 2011 med 'Dreng', som han både havde skrevet og spillede med
i. På tv har han blandt andet lavet gode karakterer i serierne 'Skjulte
Spor' (2000-1), 'Nicolaj & Julie' (2003) og 'Krøniken'
(2004-7).
BAG KAMERAET:
Henrik Ruben Genz (instruktør og
manuskriptforfatter) er født i Sønderjylland og oprindelig uddannet tegner og
grafiker ved Kunsthåndværkerskolen i Kolding. I 1995 afsluttede han uddannelsen
på Den Danske Filmskoles instruktørlinie med sin prisvindende 'Omveje'. Siden
har Henrik Ruben Genz instrueret både dokumentarfilm, tv-serier og kortfilm.
Ikke mindst 'Bror min bror' fra 1998, der både blev Oscar-nomineret og vandt
Krystalbjørnen i Berlin samt en række andre internationale priser. På tv har
Henrik Ruben Genz instrueret episoder af blandt andre 'Nikolaj og Julie'
(2003), 'Forsvar' (2003), 'Krøniken' (2004) og 'Forbrydelsen' (2007).
Hans
debut-spillefilm 'En som Hodder' (2002) var nomineret til en Robert, det samme
var 'Kinamand' (2005), der også var Bodil-nomineret. I 2008 instruerede han 'Frygteliglykkelig' efter en roman af Erling Jepsen. Jepsen og Genz skrev året efter den
fælles erindringsbog 'Alting begynder i Gram'.
Maja Jul Larsen (manuskriptforfatter) er uddannet
fra Den Danske Filmskole i 2007. Hun har blandt andet været forfatter på
tv-serien 'Lulu og Leon' samt Mads Brüggers dokumentarfilm 'Ambassadøren', som
hun også har været med til at filme dele af. Hun skriver netop nu på 3. sæson
af 'Borgen' og derudover på en spillefilm af instruktør May El Toukhy, som
foregår i Cairo.
Erling Jepsen (romanforfatter) er, ligesom
Henrik Ruben Genz, opvokset på Åvej i Gram i Sønderjylland. Han debuterede som
dramatiker med radiospillet 'Kiks med kniv og gaffel' i 1977 og har siden
skrevet over 30 teaterstykker. Erling Jepsen debuterede som romanforfatter i
1999 med 'Ingen grund til overdramatisering' og fik sit folkelige gennembrud
tre år senere med 'Kunsten at græde i kor', der i 2006 blev filmatiseret af
Peter Schønau Fog. I 2004 udgav han 'Frygtelig lykkelig', der i 2008 blev
filmatiseret af Henrik Ruben Genz, og i 2006 kom 'Med venlig deltagelse', en
selvstændig fortsættelse af 'Kunsten at græde i kor'. Erling Jepsens roman
'Biroller' fra 2009, danner forlæg for 'Undskyld jeg forstyrrer'. Hans seneste
roman 'Hovedløs sommer' udkom i 2011.
Erling
Jepsen er særligt kendt for at lufte godt og grundigt ud i de til tider
temmelig støvede skeletter i barndommens skabe, og fortæller sine historier om
fortielse og løgne med lige mål distanceret ironi og følsomhed i en særegen
stil, der ligger på den hårfine kant mellem komedie og tragedie. Latteren og
gråden er aldrig langt fra hinanden i Jepsens univers. Heldigvis.
Thomas Gammeltoft (producer) er en af dansk films
mest engagerede producere. Via en bachelor-grad i Film- og Medievidenskab fra
Københavns Universitet og en række assistent- jobs på både kort- og spillefilm,
blev han i 1986 medejer af produktionsselskabet FILM & LYD. Op gennem 90’erne
producerede selskabet en række af tidens mest væsentlige dokumentarfilm og
-programmer, eks. 'Tilbage til kærligheden', 'Frikvarteret', ’Gensyn med
Johannesburg’ og 'Djævelens jernbane'.
På tv var
Gammeltoft producer på den populære serie 'Åndernes Magt' (2000-2002) og
dokumentarfilmen 'Hergé – og hans univers' instrueret af Anders
Østergaard.
På
spillefilmssiden har Thomas Gammeltoft, som medejer af produktionsselskabet
Fine & Mellow, stået bag solide succeser som 'En kort, en lang' (2001),
'Rembrandt' (2003), ’Oh Happy Day’ (2004), 'Mørke' (2005), 'Fidibus' (2006),
'Frygtelig lykkelig' (2008) og 'Rosa Morena' (2011).
Sebastian Blenkov (filmfotograf) startede som
stillfotograf og blev uddannet filmfotograf på Den Danske Filmskole 1999. Han
har fotograferet en lang række spillefilm, tv-serier, kort- og dokumentarfilm
samt reklamefilm. Blandt andre 'De grønne slagtere' (2003), 'Anklaget' (2004),
'Adams æbler' (2005), 'Kinamand' (2005 – instrueret af Henrik Ruben Genz),
'Rene hjerter' (2006) og 'Dansen' (2008).
Kasper Leick (klipper) debuterede som klipper
på 'Skyggen' (1998) og har siden blandt andet klippet 'Bornholms stemme'
(1999), 'Dykkerne' (2000), 'Mirakel' (2000), 'Ørkenens juvel' (2001), 'Et
rigtigt menneske' (2001), 'Se til venstre der er en svensker' (2003), 'Villa
Paranoia' (2004), 'Opbrud' (2005), 'Fighter' (2007), 'Frygtelig lykkelig'
(2008) og 'Sorte kugler' (2009). Han er desuden klipper på Nikolaj Arcels
kommende 'Dronningen og Livlægen' (2012).
Karsten Fundal (komponist) er en af Danmarks
dygtigste komponister, og har leveret musik til en række spillefilm, tv-serier
og dokumentarfilm. Han vandt en Robert for musikken til 'Flammen og Citronen'
(2007) og har derudover blandt andet skrevet toner til spillefilmen 'Kunsten at
græde i kor (2006), dokumentarfilmen 'Into Eternity' og tv-serien 'Blekingegade
banden' (2009). '
CREDITS:
Hold:
Instruktør Henrik Ruben Genz
Manuskripforfatter Maja Jul Larsen
og Henrik Ruben Genz
Baseret på
roman af Erling Jepsen
Producer Thomas Gammeltoft
Fotograf Sebastian Blenkov
Klipper Kasper Leick
Komponist Karsten Fundal
Produceret af FINE & MELLOW A/S
med støtte fra
Det Danske Filminstitut v.
Filmkonsulent Molly Malene Stensgaard,
DR, Nordisk Film & TV Fond v.
Hanne Palmquist og i samarbejde med
Kameraudlejningen v. Thomas
Kristensen
2011 Fine & Mellow