Umberto D. (Brugt)

15,00 kr.

Umberto D. (1952) Italien

Instruktør: Vittorio De Sica

HandlingDer må findes en gud, også for film. Og i givet fald er Umberto D. et af denne guds få vidundere. Hvor mange, der er af slagsen i filmhistorien, er uvist, men det er stadig de ganske få film, der finder vej helt til toppen.

Vittorio De Sica har iscenesat denne uforglemmelige film, der bevæger så dybt, at det ikke lader sig gøre at genfortælle i ord. Historien om den pensionerede Umberto Domenico Ferrari (Carlo Battisti), der bevæger sig rundt i ét stort vakuum af ensomhed og meningsløshed på evig jagt efter at skrabe penge sammen til sin sure udlejer, er voldsomt gribende.
Umberto har boet i sin lille lejlighed gennem de sidste tredive år. Nu er han ikke længere en sikker indtjeningskilde for udlejeren - en hysterisk, selvglad overklasse-sangerinde med en hel kø af mænd efter sig.
Efterhånden som Umberto erfarer, at han er uønsket og ikke henter sympati fra ret mange kanter, beslutter han sig for at begå selvmord. Men dårlig samvittighed over for hans eneste tro følgesvend, gadekrydset Flike, sætter ham gentagne gange på andre tanker. En af ejendommens øvrige lejere, den unge Maria (Maria-Pia Casilio), er den eneste af kød og blod, der udviser oprigtige følelser over for den hårdt prøvede mand.

Filmen kan synes enkel på overfladen, men er rent faktisk en kompleks og meget dyb historie, der skærer ind til benet og når følelsernes centrum med overrumplende virkning. På intet tidspunkt bliver Vittorio De Sica sentimental i sin skildring af Umberto D. De følelser, vi har som publikum, ransager vores sjæl. Og man slipper aldrig Umberto D. igen - det er en film, man bærer med sig resten af livet.

Billedligt står filmen på et nærmest overmenneskeligt plan: enkelt og dog så perfektionistisk, stramt komponeret. Intet billede er overladt til tilfældighederne, og hvert enkelt lille fnug i kameraets linse bliver nærværende.

Carlo Battisti, der ikke var uddannet skuespiller, gav med denne præstation filmhistorien en unik gave. Sjældent har man set et så oprigtigt rørende menneskeportræt på film.

Musikken er brugt minimalistisk og yderst begrænset: på de helt rigtige steder træder tonerne ind og underbygger i det stille.
Lagerinformation: 158
Antal
1
Tilføj til kurv